Varukorg

Din varukorg är tom

Fortsätt handla

Vitamin D3 – en supervitamin från solen och kosten

Vitamin D3 är den mest efterfrågade av alla vitaminer. Den är mycket viktig för våra kroppar och utan tillskott och solljus riskerar du att drabbas av D-vitaminbrist.

D-vitamin är uppdelad i två grupper, vitamin D2 (ergokalciferol) och vitamin D3 (kolekalciferol). Vitamin D3 får du i dig genom att äta mat som ägg, lever och fet fisk, till exempel lax och sill. Det är vanligt att livsmedel så som mjölkprodukter, matfett och växtdrycker berikas med vitamin D3. Det som tillsätts är ett pulver som utvinns från animaliska livsmedel. Men det finns även vegansk vitamin D3, som framställs av alger.

Vissa spannmål och svampar innehåller vitamin D2, vilket produceras när växten utsätts för solljus. En del livsmedel berikas med denna sortens vitamin.

Solen är viktig för att bilda vitamin D3

Vitamin D3 bildas också i kroppen då solens strålar når din hud – då lagras vitaminet i kroppen. Men det är viktigt att fylla på med extra tillskott under vinterhalvåret, eftersom vi då sällan exponeras tillräckligt av solen.

Livsmedelsverkets rekommendationer

Livsmedelsverkets hemsida skriver så här om D-vitamin: För att få tillräckligt med D-vitamin rekommenderar Livsmedelsverket att vissa grupper tar kosttillskott med D-vitamin. Det gäller alla barn under 2 år och alla vuxna över 75 år. Det gäller också alla som inte äter fisk eller D-vitaminberikad mat och alla som inte exponeras för solljus på sommaren. Gravida och ammande omfattas av råden om de ingår i någon av dessa grupper.

Sjukdomar och förgiftningar

Barn som lider av D-vitaminbrist kan få sjukdomen rakit, även kallad engelska sjukan, som påverkar skelettet. Delar av skelettet kan bli mjukare och missbildas. Risken för benbrott ökar och även tändernas emalj kan skadas. Andra symtom är ökad infektionskänslighet och svaghet i kroppen. Som vuxen kan du drabbas av osteomalaci, där bristen på D-vitamin orsakar en urkalkning av skelettet. I Sverige ges D-vitamindroppar till småbarn så risken för att drabbas av rakit är låg, men dessa sjukdomar är vanliga i fattiga länder.

Stora mängder D-vitamin kan orsaka en förgiftning, men den mängden får du inte i dig enbart genom maten.

Vitaminets fördelar

D-vitamin behövs för att absorbera kalcium från tarmarna och lagra det i blodet. Får du i dig tillräckligt med D-vitamin minskar riskerna för skelettsjukdomar och problem med tänderna. D-vitamin bidrar också till normala muskelfunktioner. D-vitamin spelar alltså en mycket viktig roll för kroppens allmänna hälsa.

Beställ här: Honung med granskott, kakao, pumpafrön och D3-vitamin

Källor:

Vad är rakit? - 1177 Vårdguiden

D-vitamin (livsmedelsverket.se)