Varukorg

Din varukorg är tom

Fortsätt handla

Honung är hans passion

Zdravko Lamot, är född i Kroatien men bor nu i Stockholm, har stor passion för naturen och har tillbringat större delen av hans liv där. Att plocka svamp, växter och vilda blommor var hans hobby som barn. Nu är han en av grundarna till Honey Lab i Stockholm. Här berättar han om deras koncept och hur det hela började.

Att plocka svamp, växter och vilda blommor var Zdravkos hobby som barn. Han gjorde sin första fläderblomssirap tillsammans med sin mormor när han var sex år. Sedan testade han att göra maskrossirap och efter det har det bara fortsatt.

Innan Zdravko flyttade till Sverige arbetade han för ett internationellt företag som heter Lush som även finns i Sverige och delar samma värderingar som honom, förklarar han.

- Det handlade om att ta hand om både våra människor och vår planet. I företaget arbetade vi med över tvåtusen ingredienser från hela världen och en av dem var honung. Förutom honungens hälsofördelar för vår hud användes honungen som ett naturligt konserveringsmedel.

Zdravko har alltid varit allergisk mot ambrosia vilket gjorde att han hade svårt att andas och hans ögon kliade och han var täppt i näsan. Sedan sa någon till hon att han skulle prova att äta svartkumminolja, för det kunde kanske hjälpa.

- Och hjälpte det? Ja det gjorde det! Jag blev frisk från min allergi. Woohoo! Naturen står verkligen för kraft och balans. Hälsosam kost börjar med hälsosamma matval.

Bra mat är viktigt

Mycket av det vi köper i livsmedelsbutiker idag är processat, onaturligt, packat med kemiska färgämnen, konserveringsmedel och smakförstärkare. Zdravko förstår verkligen inte varför det är så. Det är helt enkelt inte hur vi är skapta för att äta, menar han.  Mat är verkligen kärnan i ett långsiktigt och hälsosamt liv.

I Sverige produceras cirka fyratusen ton honung och det importeras cirka fyratusen ton till – per år. Det finns därför, enligt honom en stor efterfrågan för produkter av högsta kvalitet som helt enkelt inte finns i Sverige.

- Jag arbetade med förstklassiga honungsproducenter från små gröna gårdar i Kroatien – och där tändes gnistan. Vårt recept är gammal kunskap och innovation mellan Sverige och Kroatien!

De har ett fantastiskt team av mat- och dryckesarkitekter från Sverige och erbjuder överlägsen kvalitetshonung från Kroatiens solkyssta, böljande ängar, tillägger han.

Honung är ett riktigt superlivsmedel. Den kommer rå och ren med alla ingredienser, mineraler, vitaminer intakta. Tanken var att skapa mat och dryck som är hälsosam, naturlig, god och framför allt funktionell.

- Med kärlek till naturen och passion för innovation har vi utvecklat en ny generation honungsprodukter berikade och rikliga med hälsofördelar. Vår storsäljare är ”honung med granskott”.

Vi lever i det moderna samhället och har vanligtvis inte tid att konsumera mat med hög kvalité, vitaminer och mineraler som vår kropp behöver. Tanken var att skapa något naturligt och kraftfullt som kan ge hälsofördelar.

- Med bara två skedar per dag av vår naturliga och kraftfulla honungsblandning sparar vi tid! Du kan öka din återhämtning och din energinivå när du är på språng.

Hur går det för er?

- Vi började att testa våra produkter för två år sedan, och började sälja våra produkter i slutet av 2021. Det är mycket blod, svett och tårar som investerats. Nu går det väldigt bra.

De har fått fantastisk respons från sina kunder – och det har gått bättre än de någonsin kunnat drömma om. Visserligen visste att de att de skulle klara det, men kanske inte så här snabbt. Tills vidare säljer de sina produkter online men snart finns de även i fysiska butiker.

Vad är det mest spännande med denna nisch?

- Jag skulle säga att det mest spännande är att testa sig fram när vi skapar nya produkter. Det viktigaste är passionen för att skapa en produkt som kan hjälpa personer att må bättre. Och även att vi ser till den biologiska mångfalden, vi skyddar bina och ger tillbaka en produkt som är bra för både människor och planeten.

Ett av de bästa ögonblicken i livet är att se leendet på en persons läppar och veta att vi varit en del av det, menar han och tillägger:

- Våra produkter är skapta för att öka våra kunders välmående! 

Som svar på frågan om vad deras plan för framtiden är så är det att  fortsätta att med sig av sin kunskap till alla, och deras vision är att bli en go-to destination för premiumkvalitetshonung och honungsprodukter. I år kommer de dessutom skapa en ny produktlinje av mycket speciella honungsprodukter.